TUJUAN HIDUP ??


dear Thalassemia, 

TUJUAN HIDUP?? MENGAUT KEKAYAAN   OR BERIBADAT KEPADA NYA??

Lahirnya seorang hamba Allah itu ke dunia ini bukan sahaja mengembirakan ibu bapanya
TETAPI
Menyimpan seribu satu rahsia dari Allah
Pernah tak kita terfikir knapa kita dilahirkan?
Untuk apa kita dihidupkan?
Mustahil bagi setiap kejadian itu tiada tujuan nya
Macam yang selalu di katakan
“ setiap kejadian pasti ada hikmahnya”
Kalau kita kena listkan 10 tujuan kita di hidupkan,
mungkin antara kita tidak dapat listkan kesemua nya
kadang – kadang kita sendiri tidak tahu
 apa tujuan sebenarnya kita di dunia ni
mungkin antara kita akan berkata

“ aku hidup untuk belajar”  
  
 “ aku hidup untuk bergembira” 

“aku hidup untuk jadi famous”

Atau ada yang akan cakap

“aku hidup untuk balas jasa ibu bapa aku" 
atau 
 “aku hidup untuk mengaut kekayaan”

 jom kita renungkan balik apa tujuan sebenar nya kita hidup !!
 sebenarnya tujuan sebenar kita dihidupkan
 tidak lain dan tidak bukan
hanya la untuk beribadat kepada Allah dan menjadi hamba Nya

seperti  firman ALLAH SWT dalam surah al zariyat ayat 56


 
“ aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada Ku”
 – al –zariyat ayat 56 - "~

Beribadah kepada ALLAH terbahagi kepada 2 :

-          Khusus  - ibadah yang selalu kita buat – solat, puasa , menunaikan haji, membaca al quran
     -   Umum – perbuatan yang tidak menjangkau atau melanggar syariat – membasuh baju  itu pun dikira ibadah, bersukan


Akhir kata,
 We need to renew our tujuan hidup everyday
 ~“Mujahadah itu pahit tapi syurga itu manis”~
  AND
We need to remember that
~Bukan JODOH  sahaja rahsia ALLAH, tetapi MATI itu juga rahsia ALLAH~
Beribadat la kepada NYA seolah- olah kita akan mati esoknya
 Sama –samalah kita mencari keredhaanNYA


Comments

Popular posts from this blog

~ M.A.T.I. I.T.U. P.A.S.T.I ~

MY GOAL ~ JANNAH

H.U.S.N.U.Z.O.N